Tajniki skutecznego copywritingu: Jak pisać teksty, które sprzedają?

Bez kategorii

Zastanawiałeś się kiedyś, jak to jest, że niektóre treści potrafią bardziej przyciągnąć twoją uwagę? Dlaczego po ich przeczytaniu od razu jesteś chętny do podjęcia decyzji, która przed chwilą była taka niepewna? Cały sekret tkwi właśnie w copywritingu. Specjalnie opracowane treści potrafią wykorzystywać siłę słów, aby skuteczniej docierać do serc i umysłów odbiorców. Copywriting ma na celu wywołać pożądane emocje, odpowiadać na potrzeby i skłaniać do podejmowania określonych działań. Brzmi to magicznie, jednak w rzeczywistości jest to oparte na nieustannym pogłębianiu wiedzy. Pomaga on w zdobywaniu uwagi klientów i przewagi nad konkurencją. Sprawdź poniżej, jak znajomość kluczowych strategii, techniki i narzędzi copywritingu może przyczynić się do osiągnięcia sukcesu w twojej firmie! 

Tajniki skutecznego coprywritingu

Copywriting – co to jest?

Copywriting to tworzenie tekstów mających na celu przyciągnięcie uwagi i skłonienie odbiorcy do wykonania pożądanego działania. Stworzone treści są częścią reklamy i komunikacji marketingowej firmy, która niesie za sobą określony przekaz dla odbiorców dóbr i usług. Jest to proces tworzenia treści użytkowych, skutecznych, perswazyjnych i funkcjonalnych. Gdzie możemy zetknąć się bezpośrednio z copywritingiem? Dosłownie wszędzie! Tworzenie angażujących, profesjonalnych treści to podstawa do zwiększenia sprzedaży, rozpoznawalności i pozycji firmy na rynku.

 Copywriting wykorzystuje się do tworzenia:

  • artykułów blogowych (np. poradniki)
  • treści na stronę internetową
  • opisów produktów
  • tekstów sprzedażowych
  • tekstów na banery, ulotki, broszury
  • e-mail marketingu
  • treści na social media
  • haseł sprzedażowych 

Jak wygląda copywriting w praktyce?

Wiesz już, czym jest copywriting i znasz jego zastosowanie. Przyjrzyjmy się bliżej samemu procesowi tworzenia treści. Od czego zacząć? Przede wszystkim warto zacząć od zdefiniowania celu, jaki ma towarzyszyć tworzonym treścią. Czy będzie to poradnik na bloga, którego celem ma być dostarczenie kluczowych informacji na dany temat? A może opis produktu skłaniający odbiorcę do zakupu? 

W każdym przypadku bardzo ważnym elementem będzie zdefiniowanie grupy docelowej. Opracowanie persony idealnego klienta pozwoli na lepsze zrozumienie jego potrzeb, problemów, emocji i oczekiwań. Zdefiniowanie grupy docelowej w taki sposób zapewni nam możliwość wypracowania odpowiedniego języka komunikacji oraz sposobu dotarcia do klienta. Zrozumienie swoich odbiorców daje szansę na tworzenie bardziej angażujących treści dopasowanych pod oczekiwania, których spełnienie niesie wzrost wykonywania pożądanych działań. Kolejnym bardzo ważnym elementem przy copywritingu oprócz zrozumienia klientów jest odpowiednie opracowanie tematu. Dlatego przed rozpoczęciem pisania istotnie jest zrobienie researchu, zgromadzenie oraz uszeregowanie informacji wartych do przekazania na dany temat. 

Co wpływa na skuteczność copywritingu?

Jednym z najważniejszych elementów copywritingu przy budowaniu skuteczności sprzedaży tekstów jest sztuka emocji. Budowanie pozytywnych emocji w treści  przyczynia się do większego zaangażowania odbiorcy. Copywriting to sztuka wywoływania emocji i reakcji za pomocą słów, które mają przykuć uwagę odbiorcy, skłonić go do dalszego czytania i podjęcia pożądanego działania. 

Jak to zrobić? Warto najpierw zastanowić się, jakie pozytywne emocje miałaby wywoływać opracowana treść? Satysfakcję, zadowolenie, czy radość z użytkowania lub zdobytych informacji? Kolejnym krokiem jest przemyślenie, w jaki sposób osiągnąć wywołanie założonych emocji za pomocą słów? Otóż w tym przypadku warto skorzystać ze słów kluczowych, odpowiedniego stylu i tonu pisania dopasowanego do grupy docelowej. Zauważymy dużą różnicę w budowaniu treści dotyczącej organizacji wyjazdu dla całej rodziny, a sprzedaży konkretnego produktu. 

Język korzyści

Pisanie językiem korzyści to świetny sposób na wywoływanie pozytywnych emocji u odbiorców. Przekonanie odbiorcy o korzyściach, jakie niesie za sobą użytkowanie produktu, bądź skorzystanie z usługi, gwarantuje pozytywny wydźwięk tekstu i zachęca do wykonania w tym kierunku działania. Pamiętaj, jednak o zachowaniu umiaru w tej kwestii i uwzględnieniu czynników motywacyjnych klientów i ich potrzeb. 

Słowa kluczowe

Copywriting SEO to klucz do wysokiego rankingu i dotarcia do większego grona odbiorców. Tworzenie treści zgodnie z zasadami SEO, które polegają na użyciu w tekście odpowiednich słów kluczowych, zapewniają wysoką pozycję w wyszukiwarce. Wysokie pozycjonowanie tekstu zapewnia dotarcie do szerszego grona twoich potencjalnych klientów i zwiększenia działalności na stronie. 

CTA

Skuteczne wezwanie call to action to sukces każdego pożądanego działania wykonanego przez klienta dla naszej firmy. Przyciski CTA zachęcają czytelników do podjęcia działań takich, jak zakupy, zapis do newslettera, czy dalsze zaangażowanie w treść. Skuteczne wezwanie do działania powinno być zauważalne, konkretne, bezpośrednie i precyzyjne. 

Copywriting – struktura tekstów 

Co powinno wyróżniać treść, aby była ona jak najbardziej atrakcyjna dla odbiorcy? Przede wszystkim przy tworzeniu tekstów najważniejsze jest zadbanie o przejrzystą strukturą, które ułatwi nawigację po tekście i pozwoli zweryfikować odbiorcy chęć zaangażowania. 

 

Nagłówki odgrywają istotną rolę w przyciągnięciu uwagi odbiorcy do dalszego zainteresowania treścią. Muszą być jasne, zwięzłe i atrakcyjne. Najważniejszą zasadą przy tworzeniu nagłówków jest zaoferowanie odbiorcy tego, czego szuka. Nagłówki mogą być skonstruowane w formie pytania, na które czytelnik szuka odpowiedzi. Uwzględniać obietnice, ciekawostki i korzyści, jakie zostaną dostarczone po zapoznaniu się z tekstem.

 

Podtytuły i akapity tekstu pomagają w organizacji treści w sposób przejrzysty i zrozumiały dla odbiorcy. Zastosowanie podtytułów i akapitów wskazuje na zawartość treści i zwiększa jej atrakcyjność. Warto zadbać tutaj o spójność nadawanych tytułów zgodnie z tematem poruszanym w zawartej poniżej treści, aby nie stracić uwagi odbiorcy. 

Oprócz typowej struktury treści warto wyróżnić kilka innych zasad skutecznego copywritingu: 

  1. Prosty, łatwy do zrozumienia dla wszystkich język (unikanie stosowania branżowych sformułowań, języka oficjalnego)
  2. Dbałość o poprawność gramatyczną tekstu 
  3. Krótkie, proste zdania przedstawiające fakty i konkretne informacje
  4. Dbanie o wizualną atrakcyjność treści (pogrubienia, wypunktowania, grafika, linki)
  5. Bezpośrednie zwroty do odbiorcy 
  6. Operowanie emocjami (nawiązywanie do marzeń, celów lub otaczającej ludzi rzeczywistości)
  7. Dbałość o jakość treści, dostarczanie wartościowych informacji 
  8. Brak nadmiernych stopniowania przymiotników
  9. Odpowiedź na problemy i oczekiwania konsumentów
  10.  Stosowanie języka perswazji, zwrotów CTA, wyróżnienie słów kluczowych 

Techniki copywritingu

Zastanawiasz się, czy są jakieś przydatne narzędzia i techniki stosowane przy copywritingu? Oczywiście, że są i pośród wielu z nich wyróżniamy gotowe szablony, które pozwalają na zachowanie charakteru treści w odpowiednich ramach. Wśród pomocnych narzędzi możemy wyróżnić:

 

AIDA (Atention, Interest, Desire, Action) to skrót wyróżniający poszczególne etapy, które odbiorca powinien przejść w celu doprowadzenia do pożądanej czynności. Poszczególne etapy skupiają się na uwadze, zainteresowaniu, pragnieniach odbiorcy, w finale doprowadzając do akcji.  To struktura, która jest popularna od lat w copywritingu. Pomaga w stopniowym przekonywaniu odbiorcy do osiągnięcia konkretnego celu. 

 

WIFM (What’s for me?) to metoda copywritingu, która kieruje się przemawianiem do odbiorców za pomocą języka perswazji i korzyści. Wielu konsumentów, zanim podejmie konkretne działania, woli się przekonać o korzyściach, jakie będą wynikać z rozwiązania ich problemu. Ta forma zaspokaja potrzeby i pragnienia odbiorców, szukających informacji przekonujących ich o słuszności podjęcia konkretnej decyzji. Doskonałym przykładem będą tutaj treści przekonujące np. do wyjazdu za granicę. 

 

PAS (problem, agitation, solution) to forma copywritingu, której zadaniem jest skonstruowanie treści w sposób: zdefiniowania problemu, dogłębnego scharakteryzowania i zaproponowania rozwiązania. To struktura, która działa na emocje odbiorców w sposób ostrzegawczy. 

 

BAB (before, after, bridge) metoda, która skupia się na pozytywnych emocjach. Jej celem jest zainspirowanie odbiorcy do zmiany np. dokonania zakupu przedmiotu ułatwiającego codzienne funkcjonowanie. 

Tajniki skutecznego copywritingu – Podsumowanie

 

Copywriting nie opiera się tylko na kreatywności, ważniejszą rolę odgrywa tu wiedza oraz doświadczenie. Wykorzystanie podstawowych zasadach przy tworzeniu treści oraz uwzględnienie zaproponowanych technik może znacząco pomóc w zrozumieniu działań angażujących treści. Jak widać, na skuteczność copywritingu wpływa wiele czynników, zaczynając od samej struktury tekstu, kończą na oddziaływaniu na emocje odbiorcy. Dla osób początkujących osiągnięcie wymarzonego efektu, który skutecznie będzie zwiększał ilość konwersji i pożądanych działań użytkowników, może być dość czasochłonne.  Dla zaoszczędzenia czasu i pieniędzy warto skorzystać w takim przypadku z pomocy copywriterów. To osoby, które posiadają łatwość w przelewaniu myśli, doskonale znają podstawowe zasady, a ich wypracowane nawyki pisania od razu przynoszą upragnione efekty.