Newsletter – co to jest i jak go stworzyć?

All

Pewnie wielu z was widziało już to hasło. Wchodząc na każdą stronę internetową, która oferuje sprzedaż produktów lub usług wyskakują nam początkowo pop-upy zachęcające do zapisania się w newsletterze marki, popierając to różnymi korzyściami. Ale czym tak właściwie jest newsletter? 

Większość kojarzy te czasy, kiedy to wykupywało się subskrypcję różnych czasopism bądź gazet informacyjnych, aby zawsze być na bieżąco. Newsletter to w sumie odpowiednik takich subskrypcji tylko w bardziej nowoczesnej i cyfrowej wersji. Sprawdź ten artykuł i dowiedz się więcej na temat narzędzia e-mail marketingu!

newsletter - co to jest i jak go stworzyć?

Co to jest newsletter? 

Newsletter to inaczej wiadomości e-mail wysyłane regularnie do zgromadzonej bazy klientów, która ma na celu budowanie i  utrzymanie długotrwałych relacji i komunikacji z odbiorcami produktów lub usług, budowanie świadomości marki poprzez informowanie o nowym asortymencie, promocjach, dostępnych kodach rabatowych, spersonalizowanej ofercie na podstawie dokonanych wcześniej zakupów, zmianach i nowych możliwościach.

Newsletter – wygląd

Skoro wiemy już, czym jest newsletter na pewno warto byłoby przyjrzeć się temu, jak powinna wyglądać taka wiadomość e-mail wysłana do klienta? 

Z wizualnych aspektów każda firma posiada swój własny styl prowadzenia newslettera, na co składa się:

  • wartościowa treść, 
  • chwytliwe nagłówki, 
  • ogólny wizualny wygląd, 
  • grafika 
  • przyciski wzywające do działania (CTA). 

Dlatego tworząc swój newsletter musimy zadbać o to, aby dla odbiorcy był on, jak najbardziej atrakcyjny i  budował spójną całość z całą marką. 

Jak stworzyć newsletter? 

Oprócz kwestii wizualnych, konieczne jest skupienie się na podstawowych zasadach tworzenia tego narzędzia, aby spełniało swoją rolę i generowało korzyści dla firmy, jak i jej odbiorców. Tworząc swój własny newsletter zwróć uwagę na charakterystyczne elementy: 

Grupa docelowa

Pierwszym krokiem jest zastanowienie się, do jakiej grupy docelowej kierujemy nasze treści. Określenie konkretnej grupy odbiorców oraz stworzenie persony idealnego klienta pomoże w  zweryfikowaniu potrzeb i oczekiwań konsumentów z uwzględnieniem ich wieku, płci, zawodu, stylu życia oraz zainteresowań. Działanie to pozwala na dopasowanie treści w taki sposób, aby była ona pomocna, atrakcyjna i wartościowa. Od skonkretyzowanej grupy klientów zależy język, jakim będzie posługiwać się firma, potencjalny czas wysłania wiadomości, długość tekstu, personalizacja oraz ilość grafiki. Dobrze opracowana strategia dla konkretnej grupy odbiorców pozwala na uniknięcie błędów, zwiększa skuteczność i zmniejsza ryzyko trafienia wiadomości do spamu. 

Komunikacja

  • Tytuł musi być jak najkrótszy, chwytliwy, zawierający bezpośredni zwrot do odbiorcy, dzięki zastosowaniu możliwości personalizacji oraz odnoszący się do pełnej treści maila. Pamiętaj, aby unikać w tym miejscu typowych haseł sprzedażowych. Postaw na kreatywność i unikalność kluczowych słów oraz nie stosuj zbyt dużej liczby znaków interpunkcyjnych, które sprawiają, że mail najczęściej trafia do spamu.
  • Treść w mailu powinna być konkretna, krótka, zawierająca najważniejsze informacje, bogata wizualnie w grafiki i przyciski call to action. Wiadomość powinna być estetyczna, funkcjonalna i intuicyjna dla odbiorcy, a język komunikacji dopasowany do grupy docelowej.
  • Grafika w dobrych wiadomościach dostosowana jest do całej kreacji maila, warto tu zwrócić uwagę na rozmiar grafiki oraz jej ilość w mailu. Najlepiej, aby mail zawierał kilka elementów graficznych, które swoją wielkością nie przewyższałyby formatu tekstowego.

CTA/ LANDING PAGE

Przyciski call to action w całej strukturze wiadomości zachęcają odbiorcę do wykonania pożądanych działań np. dokonania zakupu. Występują w formie graficznej i zawierają krótkie komunikaty w trybie rozkazującym. Muszą wyraźnie odznaczać się spośród treści i zwracać uwagę. Zazwyczaj to przyciski do przekierowania na stronę (landing page) odnoszącą się do treści maila. Warto zadbać o spójność tej wiadomości, aby jej efektywność była jak największa. 

Stopka

Jest to element obowiązkowy, którego nie można pominąć! Znajduje się na końcu wiadomości e-mail, zawiera informacje oraz dane kontaktowe firmy. Przekierowuje do kanałów w mediach społecznościowych, odpowiada na potrzeby prawne odnośnie do administrowania oraz przetwarzania  danych osobowych. Stopka zawiera również disclaimer informujący o tym, dlaczego wiadomości trafiają do skrzynki odbiorczej oraz wygodny przycisk do anulowania subskrypcji.

Na co jeszcze zwrócić uwagę tworząc newsletter?

Po zapoznaniu się z podstawowymi zasadami tworzenia narzędzia newsletter powinniśmy zwrócić uwagę na bardziej praktyczne rozwiązania warte uwagi, ze względu na ich pozytywny wpływ przy tworzeniu skutecznych kampanii mailowych. 

Responsywność

Co to jest? Tworząc newsletter, musimy pamiętać o tym, aby wiadomość nadawała się do otworzenia na wszystkich urządzeniach stacjonarnych oraz mobilnych. Klienci posiadają przeróżne urządzenia, z których korzystają na co dzień, dlatego tak ważne jest elastyczne dopasowanie rozdzielczości do każdego z nich. Zadbanie o ten element wpłynie na większą skuteczność działań i nie będzie prowokowało do rezygnacji klienta z zapoznaniem się z mailem. 

Personalizacja wiadomości

Przeprowadzone badania udowodniły, że ten niewielki element, jakim jest bezpośrednie zwrócenie się do odbiorcy w tytule bądź całej treści maila znacznie wpływa na poprawę wyników konwersji oraz zwiększa liczbę pożądanych działań. Gromadzone dane pomagają w procesie segmentacji bazy klientów. Zastanawiasz się jak zgromadzić potrzebne informacje do personalizacji? Dane do wykorzystania w procesie personalizacji wiadomości dzielą się na:

  • Deklaratywne – podczas zapisu do systemu newsletter odbiorca sam pozostawia podstawowe dane takie jak imię, nazwisko, płeć, data urodzenia oraz numer telefonu.
  • Behawioralne – analiza zachowania odbiorcy po odebraniu wiadomości pozwala na jeszcze lepsze dopracowanie treści i koncepcji maili.
  • Transakcyjne – dostarczają informacji dotyczących poprzednich decyzji konsumenckich np. dokonanych zakupów, pozwalają na segmentację listy konsumentów i analizę ich zachowań. 

Regularność/Czas

Czy ma to istotny wpływ na skuteczność docierania do klientów? Dopasowanie do rytmu dnia potencjalnych klientów, dzięki przeanalizowaniu danych dotyczących konwersji na podstawie wcześniej wysłanych maili może znacząco wpłynąć na skuteczność kampanii mailowych. Jest to proces, który można zastosować dopiero po jakimś czasie prowadzenia mailingu, ale przy regularności i dobraniu odpowiedniej pory dnia do grupy docelowej wpływa on korzystnie na utrzymanie klienta. W tej kwestii należy pamiętać też o nie rozsyłaniu zbyt dużej liczby wiadomości do potencjalnego klienta. W taki sposób szybko może stracić on zainteresowanie i przekształcić je w irytację. 

Newsletter – system 

Na co zwrócić uwagę przy wyborze systemu do obsługi newslettera? Skoro już wiemy jak zbudować listę mailingową, stworzyć newsletter, zadbać o wizualne i praktyczne kwestie, powinniśmy skupić się na możliwościach obsługi całego procesu. Na rynku istnieje wiele płatnych narzędzi usprawniających analizę, tworzenie oraz zarządzanie całym systemem. Dzięki wykorzystaniu tych systemów można zadbać o:

  • personalizację wiadomości, 
  • segmentację bazy klientów, 
  • dopasowanie gotowych wiadomości do konkretnych grup według ich potrzeb i stopnia zaangażowania. 

Narzędzia te umożliwiają analizę danych i tworzenie statystyk, dzięki wykorzystaniu testów A/B, a także wiele dodatkowych funkcji ułatwiających tworzenie wiadomości poprzez zastosowanie gotowych szablonów, edytora tekstu oraz programów do projektowania.

Jak uniknąć trafienia wiadomości do spamu?

Trafianie wiadomości kampanii marketingowych do sekcji spamu to częsta przypadłość, na którą składa się wiele czynników. Aby jej uniknąć, przede wszystkim powinniśmy uzyskać zgodę na otrzymywanie wiadomości od odbiorcy oraz przetwarzanie danych osobowych. Istotnym elementem jest optymalizacja grafiki względem konkretnych platform pocztowych. Grafika powinna składać się z kilku elementów i być dopasowana względem obszaru treści. Tworzenie wartościowych tekstów bez uwzględnienia typowych np. dla sprzedaży słów kluczowych pozwoli nie dopuścić do przenoszenia wiadomości do folderu spam. 

Newsletter – Podsumowanie

Newsletter to niezwykle popularne narzędzie wykorzystywane zarówno przez mniejsze, jak i większe przedsiębiorstwa. Wykorzystanie tego narzędzia pozwala na pozyskiwanie nowych klientów oraz budowanie i utrzymywanie długotrwałych relacji z obecnymi. Dzięki zastosowaniu poprawnego e-mail marketingu przy uwzględnieniu podstawowych zasad i dostępnych narzędzi możemy korzystnie wpłynąć na wyniki firmy. 

Edukowanie klientów, budowanie rozpoznawalności marki, informowanie na bieżąco o nowym asortymencie, dostępnych promocjach, kodach rabatowych oraz personalizowanie oferty pod konkretne grupy przyczynia się do wzrostu sprzedaży, konkurencyjności oraz pozycji na rynku. Wszystkie te działania zapewniają stałą komunikację na linii klient — firma. Feedback uzyskany, dzięki analizie pozyskanych dany pozwala na lepsze dopasowanie oferty firmy pod wymagania, potrzeby oraz oczekiwania klientów, co również przyczynia się do wzrostu skuteczności.