Kim jest specjalista SEO?

Bez kategorii

W dzisiejszych czasach, wszystko przenosi się do Internetu, a  wirtualna przestrzeń staje się polem walki o uwagę każdego użytkownika. Jak wygrać tę bitwę i osiągnąć sukces w tym świecie? To zdecydowanie prostsze niż myślisz – Twoja firma potrzebuje specjalisty SEO! Specjalista SEO to osoba, która pomoże Ci przebić się przez miliony witryn w Internecie, zwiększy twoją widoczność i pozycję w wynikach wyszukiwarek oraz zapewni twojej organizacji przewagę na tle konkurencji. Czym dokładnie zajmuje się ekspert ds. pozycjonowania? W tym artykule dowiesz się wszystkich niezbędnych informacji na temat tej profesji i przekonasz się, dlaczego eksperci z tej dziedziny są niezbędni do Twojego zwycięstwa w  sieci! 

Kim jest specjalista SEO

 

Kto to SEO? 

Pewnie zastanawiasz się kto to specjalista SEO? Zacznijmy od początku!  Specjalista SEO (ang. SEO specialist) to inaczej ekspert do spraw optymalizacji wyszukiwarek i widoczności online. Prościej mówiąc, jest to jednostka wykazująca się kompetencjami analitycznymi i technicznymi, która w organiczny sposób sprawia, że strony internetowe, którymi się zajmuje, znajdują się i utrzymują na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce. To osoba, której głównym zadaniem jest zwiększenie bezpłatnego ruchu na stronie poprzez efektywne dostosowanie pozycjonowania witryny do jak najszerszego zakresu kluczowych fraz, które są dla niej istotne. Profesjonalista SEO skupia swoje działania wokół różnych wyszukiwarek, jednak do tych najbardziej powszechnych należy wszystkim znana wyszukiwarka Google. 

Czym zajmuje się specjalista SEO?  

Skoro wiesz, już kto to SEO. Następnie możemy przejść do zakresu obowiązków takiego profesjonalisty. Przyjrzyjmy się bliżej jego działaniom oraz możliwym do osiągnięcia dzięki nim efektom. Nie bez powodu ekspertów SEO nazywa się strategami lub architektami strategii marketingowych. Ich rola w świecie digital marketingu sięga znacznie głębiej i nie dotyczy tylko manipulowania algorytmami wyszukiwarek. Profesjonalista SEO posługuje się zarówno danymi, analizą, jak i własną intuicją i kreatywnością. Te wszystkie cechy pozwalają mu na wyprzedzenie konkurencji oraz trwałą obecność online. Do zadań specjalisty do spraw pozycjonowania należy: 

Audyt SEO

Kompleksowy proces analizy strony internetowej klienta pod względem obecnych standardów wyszukiwarek oraz panujących trendów. Wytypowanie słabych technicznie stron witryny, zwrócenie uwagi na jej strukturę, linkowanie, tagi meta, prędkość strony, jakość treści oraz występowanie fraz kluczowych. Zdefiniowanie obszaru działania oraz scharakteryzowanie potencjalnej grupy docelowej. 

Analiza konkurencji i widoczności

Dokonanie oceny działań konkurencji w sieci, znalezienie luki dającej możliwość poprawy widoczności na tle rywalizacji o uwagę klientów. 

Keywords (słowa kluczowe)

Klucz do sukcesu wysokich pozycji strony w wynikach wyszukiwania użytkowników. Specjalista SEO po dokładnej analizie najczęściej wpisywanych fraz kluczowych przez internautów w danym temacie związanym z rodzajem działalności klienta dokonuje skutecznego dopasowania słów kluczowych. Dobranie odpowiednich fraz do najczęstszych zapytań konsumentów gwarantuje wysokie pozycjonowanie, zwiększenie widoczności oraz liczby konwersji i pożądanych działań. 

Linki

Link building to typowy element skutecznego SEO, który ma za zadanie zwiększyć autorytet strony, zaufanie wyszukiwarki oraz widoczność. Linkowanie zewnętrzne pomaga w budowaniu pozycji i zwiększa popularność. 

Optymalizacja treści

Eksperci SEO dokonują analizy i oceny zawartych na stronie treści. Następnie wskazują na elementy konieczne do poprawy, dbają o atrakcyjność tekstów oraz ich poprawność tworząc je zgodnie z obowiązującymi zasadami SEO. W tym obszarze specjaliści współpracują zazwyczaj z copywriterami, którzy po otrzymaniu fraz kluczowych dbają o tworzenie unikalnych i wartościowych treści budujących wysokie pozycjonowanie w wyszukiwarkach. 

Monitorowanie wyników

Do obowiązków profesjonalistów pozycjonowania należy stałe monitorowanie efektów swoich działań oraz nieustanna optymalizacja. Analizowanie raportów z wyszukiwania fraz kluczowych, ocena wzrostu widoczności, liczby odwiedzin i interakcji użytkowników pozwala na przełożenie efektów pracy, zdefiniowanie nowych rozwiązań oraz ciągłe ulepszanie osiągniętej pozycji.

Optymalizacja techniczna

Specjalista SEO musi dbać również o ogólne doświadczenie użytkowników z witryną, dlatego łączy działania SEO z dziedziną UI oraz UX dbając o optymalizację techniczną, która ma zapewnić znaczący wzrost konwersji oraz pożądanych działań. 

 

Wszystkie działania pozycjonera polegają na długofalowej pracy, na której efekty czasami trzeba poczekać miesiące, a nawet lata. Praca ta wymaga ciągłej analizy i modyfikacji działań dla osiągnięcia jak najlepszych efektów, dlatego ze strony klientów wymaga dużego zaufania oraz cierpliwości. Natomiast należy pamiętać, że efekty tych działań pomimo oczekiwania zawsze są zadowalające i skuteczne, co gwarantuje osiągnięcie sukcesu prędzej czy później.  

Z jakich narzędzi korzysta SEO?

Specjaliści SEO muszą wykazywać się doskonałą znajomością funkcjonowania różnorodnych programów, które służą przede wszystkim do analizy i mierzenia efektów ich pracy. Stosowane narzędzia są istotne z punktu dostarczania przez nich niezbędnych danych do optymalizacji działań. Sprawdź znajomości, jakich narzędzi wyszukiwarki Google wymaga praca SEO i czemu one służą: 

  • Google Tag Menager – wspomaga zarządzanie kodami śledzenia na stronie internetowej. 
  • Google Keyword Planner – wspomaga proces dopasowania odpowiednich słów kluczowych. Umożliwia stworzenie listy, najczęściej wyszukiwanych fraz zwracając uwagę na istotność różnorodnych czynników. 
  • Google Analytics – umożliwia śledzenie ruchu na stronie. 
  • Google Ads – system do zarządzania sponsorowanymi kampaniami reklamowymi w wyszukiwarce. 
  • Google Search Console – pomaga specjaliście w zebraniu danych, wskazuje na elementy wymagające poprawy, pokazuje jak Google widzi i ocenia witrynę. 
  • Senuto – polskie narzędzie pozwalające na analizę widoczności, korzystanie z bazy słów kluczowych i monitoring domen.
  • Ahrefs – pozwala zbadać witrynę, dokonać analizę profilu linków i analizę konkurencji. Ahrefs to jedno z najważniejszych narzędzi do pracy SEO.

Specjalista SEO – Jak nim zostać? 

Zastanawiasz się, czy faktycznie potrzebujesz zatrudniać profesjonalistę, czy nie lepiej zostać nim samemu? Oczywiście, że istnieje droga do pokonania, po której faktycznie mógłbyś stać się ekspertem SEO. Przed jej rozpoczęciem powinieneś jednak nabyć odpowiednich umiejętności, a przede wszystkim wiedzy. Jak to zrobić w praktyce? Wyjść jest kilka: 

Kursy SEO

Na rynku istnieje wiele kursów dotyczących pozycjonowania. Ogromny wybór zarówno darmowych, jak i płatnych bardziej rozbudowanych szkoleń sprawi, że znajdziesz odpowiednie miejsce dla siebie, w którym na pewno zdobędziesz potrzebne kompetencje. Jedną z platform, która oferuje odbycie rozbudowanego kursu z ukończeniem potwierdzonym certyfikatem  jest:  https://papaseo.com/

Artykuły branżowe i blogi

To kolejny element składający się na pozyskanie odpowiedniej wiedzy z zakresu SEO. Bądź na bieżąco i regularnie czytaj artykuły oraz blogi będące źródłem wiedzy odnośnie do pozycjonowania. Dzięki temu poznasz opinie ekspertów oraz nie ominiesz żadnych nowości.

Praktyka i staż 

W działaniach SEO najważniejsze jest wykorzystywanie zdobytej wiedzy poprzez praktykę, dlatego praktyki lub stażem będą doskonałym rozwiązaniem, który pomoże zweryfikować Ci nabytą teorię podczas kursów doszkalających z rzeczywistością. Jest to jedyna forma, która pozwoli zbudować doświadczenie i portfolio. 

Jakie cechy powinien posiadać specjalista SEO?

Przede wszystkim powinien być dokładny, skrupulatny, sumienny, kreatywny, samodzielny, dobrze zorganizowany i zaangażowany w swoją pracę. Dodatkowo wykazujący się umiejętnościami analitycznymi i technicznymi oraz posiadający niekończącą się chęć poszerzania wiedzy. Może to pomoże ocenić Ci, czy nadawałbyś się na dobrego pozycjonera!

Kim jest specjalista SEO – Podsumowanie

Dowiedziałeś się już, kim jest specjalista SEO, czym się zajmuje oraz jak nim zostać. Jak widać, działanie SEO wcale nie jest takie łatwe. Wymaga odpowiedniej wiedzy, umiejętności oraz cierpliwości. Jednak w obecnej erze cyfryzacji korzystanie z pomocy profesjonalisty SEO jest niezbędna dla osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarkach oraz budowania rozpoznawalności w Internecie. Trudno zostać dobrym specjalistą, w krótkim czasie, dlatego w przypadku własnej firmy warto korzystać z usług oraz doradztwa ekspertów. Pozwoli to na uniknięcie niepotrzebnych błędów i gwarantuje osiągnięcie sukcesu.