Zastanawiałeś się kiedyś, jak działa wyszukiwarka? Dlaczego niektóre strony zajmują pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania, a inne toną gdzieś w odmętach internetu? Jak budować rozpoznawalność w wyszukiwarce i dotrzeć do klientów? Za odpowiedź na te pytania i sukces firm, które pozycjonują się na podium w wyszukiwarkach, odpowiada SEO. Sprawdź ten artykuł i dowiedz się, jak optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek może pomóc w osiągnięciu sukcesu twojej firmy!
Czym jest SEO?
To podstawowe pytanie, które od razu nasuwa nam się na myśl po usłyszeniu tego krótkiego hasła. SEO to skrót z języka angielskiego (Search Engine Optimization) oznaczający proces optymalizacji stron internetowych pod kątem bezpłatnych wyników wyszukiwania.
Celem SEO jest prowadzenie działań powodujących osiąganie najwyższych pozycji w wyszukiwarce zgodnie z wykorzystaniem kluczowych fraz danego biznesu. SEO skupia się przede wszystkim na zadowoleniu klienta i odpowiedzi na jego problemy. Wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania skutkują większą widocznością, ruchem na stronie i finalnie doprowadzeniem klienta do pożądanych przez firmę akcji np. zakup produktu. Reorganizacja strony internetowej z perspektywy SEO polega na dokładnym przeanalizowaniu i dopasowaniu kluczowych fraz wyszukiwanych przez potencjalnych klientów, zaaranżowaniu wyglądu strony, budowaniu autorytetu i dostosowaniu jej pod wymagania wyszukiwarek.
Optymalizację stron zgodnie z zasadami SEO możemy podzielić na dwa punkty, których działania skupiają się w zupełnie innych obszarach, które we wspólnej konfiguracji gwarantują jeszcze lepsze efekty:
ON PAGE
Wszystkie działania związane bezpośrednio z optymalizacją witryny. Ten filar SEO odpowiada za doskonalenie strony pod użytkowników i algorytm wyszukiwarek. Oprócz technicznych elementów duża uwaga skupiona jest tutaj na optymalizacji treści dostępnych na stronie. On-Page to generowanie trafnych słów kluczowych, tworzenie wartościowych informacji, dbanie o atrakcyjnej struktury nagłówków oraz dostarczenie odpowiedzi na zdefiniowane zapytania i problemy użytkowników.
OFF PAGE
W odróżnieniu od pozycjonowania on-page wszystkie aktywności skupione są tutaj poza obszarem witryny i głównie opierają się na linkowaniu zewnętrznym. Zwiększenie pozycji w wynikach wyszukiwania w tym przypadku jest możliwe, dzięki wykorzystaniu dodatkowych narzędzi, jak social media, czy sponsorowane reklamy i artykuły.
Zasady działania SEO
W celu jeszcze lepszego zobrazowania pojęcia SEO powinniśmy skupić się na procesie jego działania oraz zdobyciu wiedzy odnośnie zachowywania się wyszukiwarek w trakcie pozycjonowania strony. Bez wątpienia Google dla użytkowników internetowych stanowi jedną z najpopularniejszych wyszukiwarek, dlatego to na zasadach jej działania powinna skupić się każda firma.
Jak działa wyszukiwarka? Wyszukiwarka Google stale skanuje wszystkie wpisane do indeksu strony www, a za pozycje w wyszukiwarce odpowiedzialne są roboty. Roboty przeszukują treści zawarte w witrynach internetowych w poszukiwaniu informacji, jak najlepiej dopasowanych do wyników wyszukiwania dla użytkowników, dlatego tak ważne jest trafne zdefiniowanie słów kluczowych. Dla Googlebotów najbardziej atrakcyjne są strony lepsze, czyli bardziej rozwinięte techniczne, z właściwie rozbudowaną strukturą. Struktura strony powinna składać się z wielu podstron, które pozwalają na umieszczenie jeszcze większej ilości słów kluczowych.
Główne czynniki, na które Google zwraca uwagę w procesie pozycjonowania:
- aspekty techniczne strony
- struktura domeny
- ilość i jakość treści
- słowa kluczowe
- ilość konwersji i działań pożądanych
- linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne
- wizerunek marki w internecie (staż, autorytet)
Jak pisać zgodnie z zasadami SEO?
Pisząc teksty musisz skupić się na słowach kluczowych. Czym są słowa kluczowe? Wiesz już, że stanowią one jeden z najważniejszych elementów przy pozycjonowaniu strony www w wynikach wyszukiwania. Słowa kluczowe to odpowiedź na problemy i potrzeby klientów. To frazy wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę, kiedy chcą oni znaleźć rozwiązanie problemu lub gdy potrafią go zdefiniować, ale szukają najkorzystniejszego wyjścia. Frazy kluczowe mogą stanowić pojedyncze wyrazy lub składać się z kilku, a nawet kilkunastu słów sformułowanych jako pytanie.
Zastanawiasz się jak pisać zgodnie z zasadami SEO i odpowiednio dobrać słowa kluczowe pod swój biznes? Pierwszym krokiem przy optymalizacji treści zgodnie z zasadami SEO jest stworzenie listy słów kluczowych, na które strona firmy ma wyświetlać się w wyszukiwarce. Zdefiniowanie grupy docelowej to podstawowy element działania, następnie należy przeanalizować ofertę swojej firmy i zastanowić się, jakie frazy mogą odpowiadać oferowanym produktom lub usługom. Praktycznie mówiąc przy tworzeniu listy słów kluczowych, powinniśmy wcielić się w rolę klienta i jego intencji względem wyszukiwania. Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi pomagających w planowaniu skutecznej listy fraz kluczowych. Podstawowymi narzędziami są, np.:
- Google Keyword Planner
- Senuto
- SEMrush
- Ahrefs
Słowa kluczowe w SEO
Istnieje wiele form słów kluczowych. Ich podział jest ważny ze względu na intencję, grupę docelową, sezonowość, czy odgrywaną rolę w procesie wyszukiwania. Dokładne poznanie podziału oraz kategorii słów kluczowych zwiększy skuteczność tworzenia list fraz kluczowych. Przykładowy podział:
Frazy ogólne
Fat head to frazy krótkiego ogona, które składają się z jednego lub dwóch wyrazów, ciężko na ich podstawie wyczuć intencję użytkownika, ponieważ są zbyt ogólne. W wynikach wyszukiwania są za to bardzo popularne, dlatego ich zawarcie w witrynie to podstawa.
Frazy długiego ogona
Long tail to już mniej konkurencyjne frazy wpisywane przez użytkowników, których intencje i potrzeby są jasno zaznaczone. Składają się z trzech lub więcej wyrazów, czasami sformułowane są w formie pytania i wskazują na poszukiwanie skonkretyzowanych informacji. Wyszukiwane przez internautów w celu zdobycia potrzebnej wiedzy, rozwiązania problemu lub zakupu konkretnego produktu. Frazy długiego ogona to idealna okazja na zdefiniowanie potrzeb i dotarcie do zdecydowanej grupy odbiorców wykonujących pożądane działania na stronie.
Frazy brandowe stanowią natomiast słowa kluczowe, które skupione są na konkretnym produkcie, branży, a w szczególności marce, której nazwa wpisywana jest w wyszukiwarce. Warto zwrócić na to uwagę w swojej firmie i zadbać o pojawienie się jej nazwy w zdefiniowanych frazach kluczowych.
Frazy lokalne pozwalają na zawężenie wyszukiwania do konkretnego obszaru, jeżeli oferujemy swoje usługi tylko w danym mieście, warto dopilnować, aby jego nazwa znajdowała się na liście słów kluczowych. Użytkownicy często zainteresowani są produktami lub usługami na konkretnym obszarze, a swoje potrzeby definiują w wyszukiwarce.
Frazy informacyjne to grupa słów kluczowych, które bezpośrednio odnoszą się do intencji użytkownika. Stosowane jako spontaniczna odpowiedź na nurtujące pytania i potrzeby informacyjne użytkowników. Idealnym przykładem frazy informacyjnej jest ten artykuł, który ma celu odpowiedzieć też na pytanie: jak pisać pod SEO.
Frazy komercyjne z kolei to odpowiedź na intencję użytkowników gotowych do dokonania zakupu określonych produktów lub usług. W tej frazie gromadzą oni potrzebne dane do podjęcia decyzji.
Frazy ze zdefiniowanym odbiorcom odnoszą się do konkretnych cech demograficznych danych grup docelowych. Jeżeli sprzedajesz w swojej firmie tylko damskie perfumy, twoje słowa kluczowe będą generowane np. jako: perfumy damskie zawężając przy tym obszar wyszukiwania i podrzucają odbiorcy strony tylko z takimi ofertami.
Istnieje również podział dokonany ze względu na sezonowość słów kluczowych. Sezonowe słowa kluczowe to takie, które wyszukiwane są ze względu np. na występującą porę roku, święta, czy inne okazje. Natomiast całoroczne słowa kluczowe są uniwersalne ze względu na stabilne generowanie liczby wyszukiwań przez cały rok.
Jak pisać pod SEO
Skoro pierwszy krok odnośnie stworzenia i ugrupowania fraz kluczowych stanowiących podstawę przy tworzeniu treści zgodnie z zasadami SEO mamy już za sobą, skupmy się teraz na samej strukturze treści. Opracowanie wartościowej, unikalnej treści z grafikami to klucz do sukcesu optymalizacji strony i zwiększenia jej widoczności w wyszukiwarce. Roboty google chętniej pozycjonują strony, gdzie użyte słowa kluczowe stanowią naturalne uzupełnienie tekstu, a użytkownik może znaleźć na niej przydatne i wartościowe informacje. Tworząc treści, powinniśmy zadbać o:
- zdefiniowanie potencjalnego odbiorcy
- aktualność tematu
- objętość tekstu
- nagłówki
- odpowiednią ilość słów kluczowych
- wartość przekazywanych informacji
- poprawność ortograficzną i gramatyczną
- przejrzystość i atrakcyjność treści (akapity, wypunktowania)
- grafiki
Jak pisać zgodnie z zasadami SEO i zadbać o strukturę?
W strukturze optymalizacji treści ważną rolę odgrywają nagłówki. To one ułatwiają użytkownikowi poruszanie się po stronie i wyznaczają punkty najważniejszych informacji. Wyróżniamy nagłówki od H1-H6. Nagłówki podzielone są ze względu na swoją rangę np. H1 to najważniejszy nagłówek na stronie często tytuł artykułu określający tematykę i wartość. H2 to kolejne nagłówki w całej treści stanowiące tytuły poszczególnych akapitów. Z kolei nagłówki H3 to uzupełnienie dla konkretnych akapitów H2. Reszta nagłówków jest już mniej używane i spotykany w tekstach pisanych pod SEO. Oprócz zastosowania odpowiednich nagłówków warto zadbać o podział tekstu zgodnie z zasadami: wstęp, rozwinięcie i podsumowanie.
Czy objętość tekstu ma znaczenie?
Czasami mniej znaczy więcej, ale w przypadku optymalizacji strony pod pozycjonowanie nie ma określonej zasady, co do konkretnej objętości treści. Wszystko zależy od tego, czy przygotowany tekst stanowi opis oferty konkretnego produktu lub usługi, czy jest to wpis na bloga. Przy skupieniu się na konkretnym produkcie wyszukiwarka Google na ten temat będzie skanować krótsze treści, natomiast przy wpisie na blogu im dłuższy tekst, tym bardziej atrakcyjny i wartościowy. Należy pamiętać, że długość tekstu jest również uwarunkowana ilością użytych słów kluczowych. Im bardziej obszerna treść tym więcej użytych fraz kluczowych w celu osiągnięcia lepszej pozycji w wyszukiwarce.
Atrakcyjność tekstu
Jak pisać pod SEO i zadbać o atrakcyjność treści? Sama struktura i odpowiednio dobrane słowa nie wystarczą do przyciągnięcia uwagi odbiorcy. Treść powinna być dopasowana pod określoną grupę docelową, przejrzysta, zawierać wyróżniki w tekście, wypunktowania, pogrubienia, atrakcyjne synonimy oraz działania CTA angażujące odbiorcę. Grafika i inne multimedialne aspekty w przypadku pozycjonowania strony również mają znaczenie, wpływają na wygląd tekstu i przykuwanie uwagi odbiorców. Poprawność językowa to kolejny ważny element składający się na wartościowość przekazywanych informacji, warto kilka razy po napisaniu tekstu przeczytać go i nanieść poprawki w razie konieczności.
Jak pisać pod SEO – czego powinniśmy unikać?
Przy optymalizacji treści warto zwrócić uwagę na konkretne elementy, które mimo postępowania zgodnie z zasadami SEO powodują spadek strony w odmęty internetu.
- Kopiowanie contentu to coś, czego powinniśmy szczególnie unikać. Wyszukiwarka Google będzie mogła pozycjonować stronę na najwyższe miejsca w rankingu tylko wtedy gdy jej zaufa. Zaufania na pewno nie zbuduje się na kłamstwie i przywłaszczaniu sobie cudzych treści i pomysłów, dlatego w zasadach SEO, co chwile podkreślony jest nacisk na wartościowe oraz unikalne treści. Oprócz kar od Google warto pamiętać tutaj także o konsekwencjach prawych. Wyszukiwarka przy znalezieniu takich samych treści zestawia je ze sobą zazwyczaj na jednej stronie w wynikach wyszukiwania, a to zwiększa konkurencyjność pomiędzy nimi i ogranicza widoczność.
- Kolejnym częstym błędem popełnianym przy SEO jest złe dobranie słów kluczowych stanowiących główny element wyszukiwarki. Strony internetowe często stosują zbyt ogólne słowa kluczowe, które charakteryzują się ogromną konkurencyjnością. Witryny zapominają o poszczególnych kryteriach fraz kluczowych i panujących trendach. Skrajnym przypadkiem słów kluczowych wpływającym negatywnie na pozycję w wyszukiwarce jest ich nadmierne użytkowanie i manipulowanie treścią.
- Nieodpowiednie używanie nagłówków i brak dobrze dobranego tytułu w treściach SEO to kolejny element ograniczający pozycję. Chodzi tutaj o stworzenie tytułu, który nie odpowiada na słowa kluczowe wyszukiwane przez użytkowników oraz nie definiuje poprawnie zawartości treści.
- Zbyt mała ilość tekstu, niewyczerpująca dostatecznie tematu, lanie wody bez konkretów, wpływa na niską ocenę wartości przekazanych informacji przez wyszukiwarkę i ustawia ją bardzo nisko w rankingu.
Jak pisać zgodnie z zasadami SEO – Podsumowanie
Dobra znajomość zasad SEO pozwoli nam na zoptymalizowanie treści względem wytycznych wyszukiwarek. Odpowiedni dobór słów kluczowych i zadbanie o strukturę treści umożliwi zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak prawidłowe zastosowanie zasad SEO, pomogłoby w zwiększeniu liczby konwersji i pożądanych działań na stronie. Zagadnień odnośnie SEO jest naprawdę wiele, w tym artykule skupiliśmy się najbardziej na tym, jak pisać pod SEO. Jeżeli sami dalej nie czujemy się na siłach w pisaniu, analizowaniu i dobieraniu odpowiednich fraz kluczowych warto w tym przypadku skorzystać z pomocy profesjonalistów i zwiększyć szanse na sukces swojej firmy.