Instagram to nie tylko popularna platforma społecznościowa, ale także potężne narzędzie marketingowe, które pozwala na budowę silnej marki w social mediach. Media społecznościowe przyczyniają się do pogłębiania relacji z odbiorcami, którzy wykazują się coraz większą lojalnością i zaangażowaniem. Moc postów i story w ostatnich latach stała się tak ogromna, że spowodowała u niektórych badaczy przekonanie, że media społecznościowe zastąpią wyszukiwarki internetowe.
Dlatego właśnie obowiązkiem każdej marki powinno być stworzenie własnych profili w social mediach. Jednak jak zrobić to dobrze? Odkryj z nami potencjał Instagrama i zapoznaj się z praktycznymi wskazówkami, które pomogą Ci przyciągnąć obserwatorów oraz osiągnąć sukces!
Od czego zacząć?
Od podstaw! Przede wszystkim na początku zastanów się nad celem i misją twojej firmy w działalności na Instagramie. Wszystkie twoje działania w mediach społecznościowych, czy sieci powinny być spójne z wartościami firmy i oczekiwaniami klientów. Zastanów się, czego mogą oczekiwać twoi klienci po odwiedzeniu konta na Instagramie. Profil firmowy może być tworzony w przeróżnym celu, wszystko zależy od typu i charakteru twojej działalności.
Do podstawowych celów działalności firm na Instagramie możemy zaliczyć:
- zwiększenie rozpoznawalności firmy,
- budowanie zaangażowanej społeczności,
- zwiększenie sprzedaży,
- pozyskanie nowych odbiorców,
- utrzymywanie relacji, integracja i stały kontakt z klientami,
- edukacja i informowanie,
- budowanie autorytetu,
- generowanie konwersji, ruchu na stronie.
Kolejnym krokiem przy opracowaniu skutecznej strategii na Instagramie jest zdefiniowanie grupy docelowej. Odpowiednio scharakteryzowana grupa docelowa to klucz do sukcesu każdej strategii marketingowej. Przy określeniu grupy docelowej należy uwzględnić zachowania użytkowników na platformie, zainteresowania, oczekiwania, potrzeby oraz analizę demograficzną. Skonkretyzowanie grupy odbiorców pozwoli na odpowiednie dostosowanie contentu pod odwiedzających użytkowników, zainteresowanie ich na dłużej i dostarczenie dokładnie tego, czego potrzebują.
Tworzenie spersonalizowanego profilu to następny ważny element przy kreowaniu konta na Instagramie. Doskonale znamy to stwierdzenie: pierwsze wrażenie jest zawsze najważniejsze. Nie inaczej jest też w przypadku profilu na Instagramie! Dla użytkownika tej platformy społecznościowej najważniejsze będzie to, co zobaczy zaraz po wejściu. Zadbaj o taką samą nazwę firmy, jak na innych platformach (ułatwi to odnalezienie marki zainteresowanym użytkownikom), dodaj logo lub inne atrakcyjne zdjęcie na profilowe dla przyciągnięcia uwagi. Nie zapomnij o biogramie, który jest twoją wizytówką. Przekaż, krótkie informacje na temat twojej firmy (kim jesteś, w czym możesz pomóc), użyj słów kluczowych typowych dla branży, dodaj linki przekierowujące na stronę internetową i uzupełnij dane kontaktowe. Do istotności pierwszego wrażenia wrócimy jeszcze później!
Ostatni ważnym element jest nieustanna analiza konkurencji, sprawdź, jak robią to inni. Natomiast w żaden sposób nie kopiuj contentu tych firm, skup się na wymyśleniu czegoś autentycznego i oryginalnego, a odbiorcy bardzo to docenią.
Strategia wizualna
Wróćmy na chwile do kwestii pierwszego wrażenia. Po wejściu na profil twojej firmy odbiorca oprócz bio, zwróci również uwagę na ogólny wygląd profilu. Zadbaj o spójną kolorystykę w grafikach, która będzie nawiązywać do twojego brandingu. Spójność kolorystyczna pozwoli zachować estetyczny wygląd, przyjemny dla oka. Ważną kwestią są również relacje wyróżnione, to kolejna rzecz, którą najczęściej sprawdzają odbiorcy. Uporządkuj wyróżnione relacje i nadaj adekwatne nazwy względem tego, co będzie można w nich znaleźć, ułatwi to poruszanie odbiorcy po profilu.
Jak tworzyć posty i content na Instagramie?
Skoro omówiliśmy już podstawy w budowaniu profilu marki na Instagramie, przejdźmy do tworzenia samych treści. Jak stworzyć post? Zapoznajmy się najpierw z dostępnymi formami postów. Wyróżniamy posty:
- edukacyjne – pozwalają na przekazywanie wartościowych informacji i dzielenia się doświadczeniem, wiedzą z użytkownikami. Mają na celu pozyskanie nowych odbiorców oraz budowanie świadomości, zaufania i autorytetu w danej dziedzinie.
- produktowe – przedstawiają produkt lub usługę oferowaną przez firmę. Mają na celu promowanie asortymentu marki, zachęcenie do zakupu, promowanie funkcji i korzyści. Zachęcają użytkowników do pozostawienia opinii, co może być cenny źródłem informacji zarówno dla firmy, jak i przyszłych konsumentów.
- angażujące – mają na celu zachęcenie odbiorcy do interakcji, aktywnego udziału i zaangażowania w treści publikowane przez markę. Posty tego typu zwiększają zasięg, pozytywnie wpływają na algorytm, utrzymują uwagę odbiorcy i pomagają w budowaniu relacji.
Rodzaj postu, który wybierzesz będzie, uwarunkowany charakterem twojej działalności i tym, co chcesz osiągnąć. Pewnie zadajesz sobie pytanie, jak stworzyć taki post? Sprawa jest bardzo prosta, ale musisz pamiętać o kilku ważnych aspektach. Zacznijmy od początku!
- Wybierz interesujący temat związany z Twoją marką i określ cel postu. Zastanów się, co chcesz osiągnąć, publikując post oraz czego spodziewasz się od odbiorców. Możesz np. chcieć wypromować nowy produkt, więc przygotuj wpis na temat jego funkcji i zalet.
- Zdecyduj się na konkretny format. Wybierz coś, co najlepiej odda twój przekaz. Może być to zdjęcie, grafika, filmik lub boomerang. Przy grafice i zdjęciu zwróć uwagę na wysoką jakość, atrakcyjność wizualną i spójność z treścią.
- Stwórz treść, która będzie krótka, ale wartościowa. Po pierwsze zadbaj o chwytliwy tytuł, który przykuje uwagę i nakreśli odbiorcy, czego może się dowiedzieć. Stosuj krótkie zdania i zadbaj, aby styl pisania odpowiadał twojej grupie docelowej. Treść postu powinna być atrakcyjna i zachęcać do interakcji. Zadbaj o dodanie CTA, który wskaże odbiorcy działanie do wykonania i zachęci do interakcji. Pamiętaj o dodaniu odpowiednich hashtagów/słów kluczowych.
- Stosuj kreatywne elementy, które urozmaicą treść i skuteczniej utrzymają uwagę odbiorców np. emoji, naklejki, czy inne efekty.
- Zawsze sprawdź wszystko waz jeszcze przed dodanie, zadbaj o poprawności pisowni.
- Opublikuj i monitoruj wyniki.
Insta Story
Przeanalizowaliśmy już tworzenie postów, skupmy się na Insta Story. Jest to bardziej spontaniczna forma dotarcia do odbiorców, nie musi być ściśle zaplanowana i daje dużą swobodę twórcy. Co udostępniać na Insta Story? Warto zadbać o naturalność i autentyczność. Przedstaw dzień w firmie, przybliż proces tworzenia produktu, zaprezentuj produkt i jego funkcję w rzeczywistym użyciu, zdradź coś zza kulis, odpowiedz na wątpliwości i najczęściej zadawane pytania. Insta Story to część Instagrama, która znacząco wpływa na uatrakcyjnienie profilu. Krótki czas trwania relacji i zniknięcie ich z konta po 24h sprawia, że ludzi chętniej śledzą je na bieżąco, aby niczego nie przegapić.
Hashtagi – czy dalej są ważne?
Ten z pozoru minimalny dodatek do treści ma wielką moc pod warunkiem, że dobrze go użyjesz. Hashtagi to słowa kluczowe, które służą użytkownikom do odnalezienia tego, co najbardziej ich interesuje. Skup się na tym, aby hashtagi były proste i krótkie. Nawiązuj w słowach kluczowych do tego, o czym jest twój post. Unikaj bardzo popularnych hashtagów, ponieważ ich ogromna popularność może wpłynąć na zanik twojego posta, pośród miliona innych treści.
Na co jeszcze zwrócić uwagę?
Sam profil na Instagramie nie wystarczy. Musisz zadbać o to, aby treści pojawiały się regularnie. Proces budowania silnej pozycji w mediach społecznościowych jest czasochłonny, ale nie poddawaj się za szybko. Budowanie silnej marki osobistej wymaga stałego zaangażowania w tworzenie oryginalnego i angażującego contentu. Zwróć uwagę na to, czego oczekuję od Ciebie algorytm, nadążaj za nowymi funkcjami platformy. Postaw na urozmaicenie treści, nie skupiaj się tylko i wyłącznie na dodawaniu postów. Dodawaj video, publikuj relację i organizuj live. Zadbaj o stałą interakcję z klientami w wiadomościach i komentarzach. Wyróżniaj i doceniaj najbardziej zaangażowanych użytkowników poprzez organizowanie konkursów i wyzwań dla obserwatorów. Pamiętaj o stałym zachęcaniu do obserwacji profilu, lajkowania i udostępniania. Postaw na płatne reklamy i współpracę z influencerami dla zwiększenia rozpoznawalności i pozyskania nowych odbiorców.
Budowanie silnej marki na Insta — Podsumowanie
Jak wiemy budowanie silnej pozycji w mediach społecznościowych przy ogromnej liczbie konkurencji nie należy do najłatwiejszych zadań. Jednak przy zastosowaniu się do podstawowych zasad i regularności jesteśmy w stanie osiągnąć wymarzony sukces. Jeżeli dalej zastanawiasz się, nad założeniem profilu dla swojej marki na tej platformie społecznościowej, nie zwlekaj już dłużej! Regularne tworzenie angażujących treści i prowadzenie social mediów może przynieść dla Twojego biznesu niezwykłe korzyści. Media społecznościowe sprawiają, że przedsiębiorcy są bliżej swoich klientów, znacznie lepiej rozumieją ich oczekiwania i skuteczniej odpowiadają na potrzeby. Działanie na Instagramie zwiększy sprzedaż, rozpoznawalność marki i pozwoli na dotarcie do nowych użytkowników. Nie czekaj dłużej!